ישנן לקויות למידה רבות, הידועות שבהן הן הפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות ודיסלקציה. בעבר, ילדים בעלי לקויי למידה, לרוב היו נושרים מבתי הספר. כיום ישנה מודעות רבה לנושא זה וישנם אבחונים ומענים ייחודיים עבור ילדים אלו. בהפרעות קשב, הדעת מוסחת בקלות מגירויים שוליים. כגון, רעשים מבחוץ, עומס גירויים בכיתה, רעש של תלמידים אחרים ועוד.
כמו כן, יש קשיי ריכוז בהתמדה בקשב לאורך זמן. הם מתקשים לקרוא מאמר ארוך, לשבת שיעור שלם בריכוז מלא ומתקשים לשבת ללמוד למבחן לאורך זמן.
סטודנטים
כיום, כתוצאה של המודעות הגוברת, צעירים רבים אשר בעלי לקויי למידה פונים אף ללימודים גבוהים. לאחר יציאת החוק בשנת 2008, המוסדות האקדמאים התאימו את עצמם לצרכיהם הייחודיים ומקנים להם ההקלות בהתאם.
יש לציין, כי אותם סטודנטים מתקבלים בהליכים הרגילים ללימודים, אך מקבלים הקלות והתאמות בכל הנוגע לצורה בה הם נבחנים בבחינות הקבלה. לאחר קבלתם, ניתן להם סיוע, בדרך כלל באמצעות דיקן הסטודנטים. הם מקבלים ייעוץ לגבי דרכי למידה, לעיתים מקבלים חונך, קורס של מיומנויות למידה ושיעורי עזר. רובם, מסיימים את התואר בהצלחה ויש שאף ממשיכים לתואר שני.
קשיים
סטודנטים אלו נתקלים בקשיים רבים. המכשול הראשון אותו הם צריכים לעבור, הינו זיכרון הכישלון מבית הספר. רובם, חוו כישלונות רבים בניסיונותיהם הלימודיים בבית הספר ובתיכון. אין הם מאמינים בעצמם וביכולותיהם, תחושה זו עוברת כאשר הם מתחילים לחוות הצלחות בתקופת לימודיהם לתואר.
בנוסף, במהלך הלימודים, הם צריכים באופן תמידי להסביר לסגל האקדמי על בעייתם. בדרך כלל, הם נתקלים בחוסר הבנה מצידם ולעיתים אף זלזול. בנוסף, הם מתקשים מאוד במציאת ספרים בספריה, עקב הקריאה האיטית. יש להם קשיים רבים בכתיבה, שגיאות כתיב, הבעה בכתב וסיכומים.
יש להם קושי רב בארגון הזמן, הן בזמן למידה בבית והן בהגעה בזמן להרצאות. הם מתקשים לעמוד בדרישות, כגון כתיבת מאמר או עבודה, עקב הקריאה האיטית והכתיבה הלא מאורגנת, אשר יוצרת מחיקות רבות וחזרות רבות. הם מתקשים לארגן את החומר הלימודי ומתקשים לעמוד בלחץ הזמן של הבחינות.
כדי להצליח בלימודיהם עליהם להסתייע רבות בבני משפחה וחברים ולהשקיע זמן רב יותר משאר הסטודנטים. כמו כן, עליהם לפתח אסטרטגיות למידה רבות. אך, לא לכולם יש את התמיכה הרבה לה הם זקוקים.
זכויות
- חוק זכויות התלמיד העוסק בתלמידים הסובלים מלקות למידה במוסדות על תיכוניים משנת 2008 מגדיר זכויות סטודנטים עם לקויות למידה. על פי החוק, זכאים בעלי לקויות הלמידה להקלות שונות: התאמות בקבלה ללימודים, הארכת זמן במבחנים, בחינות בעל פה, שימוש במחשבונים ובארגוניות. כדי לקבל את ההקלות נדרשים הסטודנטים להגיש אבחון המוכר במוסד הלימודים בו הם לומדים.
- מכינות קדם אקדמאיות – במכינות אלו מתאפשרת השלמת הבגרויות והכנה לקראת התואר המבוקש. המכינות מעניקות הזדמנות שנייה עבור מי שלא סיים תיכון עם בגרות מספקת עבור לימודים גבוהים
- פר"ח לש"ם: במסגרת פר"ח קיים פרויקט ייחודי עבוד סטודנטים לקויי למידה. במסגרת זו מקבל הסטודנט חונך אשר מעניק לו ארבע שעות שבועיות של שיעורי עזר, בכל הקורסים בו הוא מתקשה. החונכים בפר"ח, סטודנטים בעצמם, עוברים השתלמות בה הם לומדים את צרכיהם המיוחדים של הסטודנטים בחונכות. חלק מהותי בחונכות כולל הרחבת אסטרטגיות הלמידה של הנחנך. יחד הם מבינים איזו אסטרטגיה מתאימה ביותר עבורו אותה הוא מיישם בלימודיו. הלימודים המשותפים כוללים הפסקות רבות, לפי צרכי הסטודנט. יש שימוש רב ביצירתיות, העברת החומר הנלמד באופן מעניין ויצירתי, כדי לשמר את כושר הריכוז.
למידע נוסף: חוק זכויות הסטודנט, זכויות סטודנט במילואים