הזכות לעיסקה הוגנת

אם קרה לכם פעם שרכשתם מוצר, חפץ או שירות, ולאחר הרכישה הרגשתם מנוצלים או מרומים, כנראה שגם אתם לוקים באי ידיעת זכויותיכם כצרכנים. על כל רכישת מוצר כלשהו חלים זכויות צרכן בסיסיות.

אחריות היצרן, תנאים הוגנים לעסקה ונהלי החלפה והחזרה של מוצרים, כלולים כולם תחת זכויות היצרנים.

הצרכן הבודד הוא פרט אחד קטן במחזור המכירות של היצרן. החוק מעניק גיבוי לצרכן הקטן וקובע סייגים לכל עסקת מכירה שמטרתם היא שמירה על הזכות לעסקה הוגנת. זוהי זכותו של כל צרכן לעמוד על שלו ולקבל את המגיע לו במסגרת החוק. ידיעת זכויותינו כצרכנים תסייע לנו לשפוט בכל רכישה, האם ניתן יחס הוגן מהמוכר, ומה מחובתו של המוכר להעניק לנו יחד עם המוצר. הכוונה היא לאחריות על המוצר ומידע חיוני לשימוש בו.

זכויות צרכנים בביצוע עסקה

זכותו של כל אדם לרכוש מה שיחפוץ במסגרת החוק. על המוכרים להעניק שירות לכולם ללא הבדלי צבע, דת ומין. כלומר, האפליה אסורה על המוכרים.

זכותם של ההורים בחברה לשלוח את ילדיהם לקנות כל דבר בלי חשש שירומו. החוק אוסר לנצל חולשה של קטינים בעלי פיגור כלשהוא או כל אדם שאינו בר דעת. כמובן שכלול באיסור זה מעשי מרמה או הסתרה מכוונת של האמת.

זכויות צרכנים, אם כן, הם תחום בעל חשיבות רבה עבור הפעילות התקינה של שוק חופשי ופתוח.

אחריות על מוצר

רוב המוצרים המוצעים למכירה, נושאים בחובם אחריות. זוהי אחריותו של היצרן על תקינות המוצר. במקרה וצרכן רכש מוצר כלשהוא ונפגע כתוצאה מהשימוש או ההחזקה בו, היצרן יישא באחריות על התקלה וידאג לפצות את הרוכש בגין הנזקים שהסב לו המוצר – בין אם הפגיעה פיזית, פגיעה ברכוש או פגיעה נפשית.

חשוב לדעת כי אם הצרכן נפגע כתוצאה משימוש לא קונבנציונלי במוצר, הוא לא יפוצה. החוק נוגע למקרים בהם המוצר היה פגום, בכוונה או שלא, או שהמוצר הגיע עם הוראות שגויות או לא ברורות.

לא רק שהיצרן אחראי על בטיחות המוצר אלא מעניק אחריות על המוצר עצמו. אם המוצר נרכש פגום או שהוא מתקלקל בזמן השימוש מחובתו של היצרן לדאוג לתיקון המוצר, ואם זה לא יעזור אז להחליפו במוצר חדש. זכותו של הצרכן לדרוש את כספו בחזרה.

החזרה והחלפת מוצר – רק בהתאם למדיניות העסק

אם הקונה התחרט על רכישת המוצר או גילה שהמוצר שרכש פגום הוא רשאי להחליפו. עם זאת על הצרכן לוודא מראש את מדיניות החזרת מוצרים של העסק ממנו רכש. חובה על כל בית עסק, לפרסם את מדיניותו לגבי החזרת והחלפת מוצרים. על החנות להציב את מידע זה במקום בולט וברור לעין הלקוחות.

קיימת מדיניות החזרה החלפה כוללת, במקרים בהם הרכישה לא התבצעה בחנות. מדיניות זו מתייחסת למקרים בהם המוכר הגיע לבית הלקוח. מדיניות ההחזרה היא שניתן להחזיר את המוצר תוך ארבע עשרה יום מרגע הרכישה. אם מדובר ברכישת שירות, לא ניתן לבטל את העסקה מרגע קבלת השירות.

במידה והרכישה הייתה וירטואלית, למשל בטלפון או באינטרנט או במקרה של רכישת יחידת נופש, הקונה רשאי לבטל את העסקה תוך ארבע עשרה יום. עם זאת, זכותו של ספק השירות לתבוע עמלת ביטול מהצרכן. גובה העמלה לא יעלה על חמישה אחוזים או מאה שקלים – הנמוך מבין שניהם.

הצגה ברורה של מחיר המוצר

על מנת שהעסקה תהיה הוגנת, זכותו של הצרכן לבחור את המוצר לפי מחירו. לכן, מחובתו של המוכר להציג את מחיר המוצר ולהתחייב עליו. אם למשל קונה מעוניין לרכוש מוצר שמחירו מסומן עליו אך בקופה מסתבר שהמחיר שונה, ישלם הצרכן את המחיר הנמוך מבין שניהם.

על המחיר המסומן להיות אמין, כלומר המחיר הסופי ללא עמלות או מיסים נוספים.

כשמדובר ברכישת שירות או מתוך קטלוג המחיר חייב להיות מוצג במקום בולט לעין ולכלול בתוכו את כל השירותים והמוצרים המוצעים למכירה.

מידע נוסף ניתן למצוא באתר משרד התמ"ס.

תוכן עניינים
תמונה של דימה
דימה

דימה אחד ממייסדי האתר. מעל 10 שנות ניסיון בתחום